Ik doe zowel informeel als formeel aan professionalisering.
Het volgen van het PDG-traject is wel de duidelijkste, meest formele vorm op dit moment.
Heel klein: het lezen van interessante artikelen die gerelateerd zijn aan mijn vak, of het toekomstige vak van mijn studenten
Hieronder een opsomming/uitleg van alle andere vormen van professionalisering waaraan ik deel neem.
Co-teachen in werkplaatsen
In het Talencentrum werken we in trio's samen in één werkplaats. Hierbij kunnen we veel van elkaar leren en van elkaars talenten gebruik maken. De uitdagingen, waar juist het meeste geleerd wordt: elkaar feedback durven geven als het even niet zo soepel loopt/ het gesprek wat daaruit voortkomt, óf een keer de rol pakken die de ander normaal in de samenwerking vervult. Zelf ook van onze comfort zone naar onze zone van naaste ontwikkeling en elkaar die kans ook geven.
"Woensdagmiddag Club"
Afgezien van de verplichte mededelingen en vergaderpunten vanuit de organisatie, hebben wij ook altijd een aantal workshops op de agenda staan, over de zaken die ons bezig houden. Zaken waar we bij het uitvoeren van onderwijs in onze werkplaatsen tegenaan lopen, dillema's, onderwijsontwikkelingen waar we meer van willen weten, elkaar informeren over studiedagen "in het land" die één van de teamleden heeft bezocht. Geheel volgens de principes van onze eigen werkplaatsen, kies je voor de workshop van jouw voorkeur, en daarna koppelen we aan elkaar terug wat er in welke workshop is gedaan/besproken.
Workshops afgelopen week?
- Wat vonden we van de studiemiddag meertaligheid? Wat doen wij hiermee in onze lessen? En hoe vonden wij de afsluiting van de studiemiddag?
Iedereen werd ondervraagd over de "opbrengst" van de dag, met microfoon in grote zaal en het duurde lang. Dit doen wij ook bij onze studenten, logisch dat ze het niets vinden. We moeten hier een andere manier voor vinden. Sluit mooi aan bij de andere workshop die er al stond: De start van een werkplaats: Hoe kan dat vlotter en effectiever, met meer afwisseling?
- Terugblikken op periode 1: Hoe was de eerste periode? Wat ging goed, wat minder goed, waarom? Wat willen we behouden, wat moet anders. Wat zijn de belemmeringen en wat zijn de kansen?
- Samen eens kritisch kijken naar de examens gesprekken voeren (van alle talen).
Waarderingsgesprekken
Waarderingsgespreken, wat zijn dat? Kijk naar het filmpje hiernaast voor het antwoord!
Als "praatplaat" voor mijn waarderingsgesprek, heb ik mijn beide collega's gevraagd om stickers te plakken om de onderstaande lijsten. Hoe zien zij mij? Wat zie je mij in de toekomst wel/niet doen, waarom? Waar ben ik goed in en wat zijn mijn ontwikkelpunten?
De resultaten zie je hieronder. Een mooie aanleiding voor een goed waarderingsgesprek.
Conclusie waarderingsgesprekken:
Regiegebieden & regisseurschap:
Beide collega's vinden dat mijn talent en passie liggen bij de regiegebieden "onderwijs" en "teamontwikkeling en professionalisering".
Dit klopt zeer zeker. Op dit moment ben ik nog geen regisseur van een regiegebied, maar ik zou wel graag regisseur teamontwikkeling en professionalisering" willen zijn. Ik heb gemerkt, dat ik het fijn en leuk vind om voor collega's een professionaliseringsdag te organiseren.
Één van de collega's merkt op, dat ik misschien iets te soft ben voor "teamontwikkeling". Dat snap ik, ik mag best wat harder worden, het klopt dat ik dingen vaak wel zie, maar dat ik dit niet durf uit te spreken, terwijl het er wel toe doet.
Wat regiegebied examinering betreft waren we het unaniem eens: veel te blauw voor mij!
Externe contacten zou ik denk ik prima kunnen, maar deze sprong er voor mij nu niet uit. Bedrijfsvoering vind ik een hele interessante, maar daarbij twijfel ik op dit moment aan mijn kennis en kunde. Wie weet in de toekomst!
De 6 rollen van de leraar:
In de trio's is het meestal een andere docent die de werkplaats opent en sluit. Ik zou wat dat betreft meer aanwezig mogen zijn. Ik trek me daar terug in mijn comfortzone. Ik vind mezelf ook niet echt een "entertainer". Één van de collega's merkte nu op: "Gun je studenten ook het verschil tussen jou en je co-teachers: de ene keer een hele bruisende opstart, en de andere keer eens een rustige opstart". Zo had ik er nog niet over nagedacht. Beide is goed, en de afwisseling nog beter. Meteen afgesproken, dat ik vaker de opstart en de afsluiting op me ga nemen.
Beide collega's vinden mij creatief en vinden mij pedagogisch/didactisch sterk. Éen van de collega's plaatste hierbij een kanttekening:
Stop eens met maken van nieuwe materialen! Je hebt genoeg. In plaats van iets nieuw te maken, kun je je eigen materiaal ook weer aanpassen aan nieuwe inzichten, ofwel: zelf ook formatief aan de slag met mijn (reeds bestaande) lesmaterialen.
Al met al denk ik dat het beeld dat ik van mezelf heb, en dat mijn collega's van mij hebben aardig overeenkomt!
Time-out dagen
Het afgelopen studiejaar, mochten wij voor het eerst als teams binnen het FC "Time-out" dagen opnemen. Dit mochten er 5 zijn verdeeld over het hele studiejaar, en de invulling was geheel aan onszelf. Samen met Ineke heb ik vorig jaar een groot deel van de time-out dagen vorm en inhoud gegeven. Destijds was alles nog online.
Onze time-out dagen begonnen vorig jaar na de meivakantie.
Eerst even tijd om online bij te kletsen, aan de hand van een Padlet. De meeste collega's kenden Padlet wel, maar zetten dit niet altijd in, of wisten niet dat je in Padlet ook kunt tekenen. De opdracht was dan ook:
Maak een tekening in Padlet die weergeeft wat jij deze vakantie hebt gedaan. Daarna moesten we raden, welk collega bij welke tekening hoorde en konden we met elkaar in gesprek.
Wat hebben we hiervan geleerd: Dat wij als docenten het spannend vinden om een tekening te maken in Padlet: Kan ik dit technisch gezien wel? Kan ik wel tekenen? Allemaal gevoelens die onze studenten ook zullen hebben als we ze een dergelijke opdracht geven: Rekening mee houden dus!
Vervolgens hebben we in kleine groepen in online kanalen de MBO-versie van het Pedagogisch Prioriteitenspel gespeeld. (Papieren van te voren per post verstuurd) Hierbij moesten wij als generiek vak MVT de vragen soms wat anders lezen/onszelf in de docenten van de beroepsopleidingen verplaatsen.
Zie Padlet voor de uitkomsten van ons team. Met stip op 1 stond "Groen".
Niet verrassend, want dat waren we eigenlijk ook "aan onze visie verplicht" ;)
Interessanter is dan om te checken of dit in de praktijk ook écht zo is.
Ook interessant, wat heeft iemand dan als 2e kleur? Helaas heeft deze workshop nog geen vervolg gehad.
Ook heb ik de tools "WordWall" geintroduceerd bij de collega's. De opdracht was om een Wordwall activiteit te maken, die meteen in de volgende les kon worden ingezet. Zie hiernaast voorbeelden van collega's.
Ook nu, nu we weer fysieke lessen hebben, zetten we Wordwall in onze lessen in.
Studiemiddagen intern (Talencentrum, FC-Extra, FC-breed, webinars, of via contacten met andere scholen)
Studiemiddagen extern (NHL -Duits/Frans/Engels-, NCD, Duits in het MBO, Congres Levende Talen)
Van bovenstaande studiemiddagen heb ik een kleine compilatievideo gemaakt (zie hieronder). Van te voren wordt aangegeven om welke studiemiddag het gaat, na afloop volgt een leermoment/conclusie. Veel kijkplezier!