Het gebruik van ICT in mijn lessen
Vóór het COVID tijdperk, werkten wij al met Teams als communicatiemiddel en plek voor opdrachten. Tijdens de lockdowns hebben we volop kunnen experimenteren in teams en met vele andere tools.
Sommige tools zet ik nu nog wel in, andere niet meer. Ik ben vooral heel blij dat we weer fysiek onderwijs kunnen geven. Schermpjes, en tools zet ik in, waar ik ze van meerwaarde vind.
Ik maak deels een beweging de andere kant op: gaan studenten schrijven? Dan graag handgeschreven op papier en met een ouderwets papieren woordenboek erbij.
In plaats van MentiMeter maken wij nu de move naar wisbordjes.... Offline, Online, Hybride ;)
Nearpod en LessonUp heb ik wel gebruikt, maar zet ik nu bijna niet in. Ideaal om klassikaal, met een hele groep hetzelfde te doen. In onze werkplaatsen zouden deze tools nog een plek kunnen hebben in een "workshop ronde".
1) Bronnen in Smore
Met behulp van de newsletter tool "Smore" heb ik een website gemaakt met grammaticale onderwerpen voor de Duitse en ook Spaanse taal.
Studenten kunnen deze terugvinden binnen hun LesTEAM onder bronnen.
Hoewel ons devies "Do to learn" is en zo min mogelijk expliciete grammaticale uitleg, bieden we tóch deze bronnen aan voor wie extra wil oefenen. Als studenten een workshop aanvragen over bijvoorbeeld de regelmatige werkwoorden, dan kunnen zij na afloop van die workshop zelfstandig online aan de slag met verwerkingsopdrachten (invuloefeneningen met directen feedback van het systeem). De les erop kunnen ze in de vervolgworkshop aan de slag met "do to learn" nl. zelf zinnen maken met regelmatige werkwoorden, passend binnen hun beroepscontext.
Het maken van deze site was veel werk. Ik hoefde dan wel geen opdrachten te maken, maar van alle beschikbare online opdrachten moest ik de meest relevante opdrachten uitfilteren. Vervolgens was het zoeken naar de juiste (opbouwende) volgorde. Veel werk vooraf, maar wel belangrijk werk: studenten kunnen dit zelf nl. niet beoordelen.
2) Woordenlijsten in Quizlet
Ook te vinden in Bronnen is een SMORE waarin in de woordenlijsten per onderwerp heb verzameld. De lijsten zelf staan in Quizlet. Wat ik jammer vind, is dat studenten sindskort een (gratis) Quizlet account moeten aanmaken om de complete woordenlijsten te kunnen zien. Ik mag/kan ze hiertoe niet verplichten
3) "Spelletjes" in Wordwall
Om de woordenschat ook in de les te kunnen aanbieden/oefenen, had ik een aantal jaren geleden al memory kaartjes gemaakt (fysiek). In corona tijd, kon ik die niet inzetten. Gelukkig bood Wordwall de optie om deze kaartjes te digitaliseren. Maar Wordwall is méér dan alleen memory. Zie hieronder voor enkele voorbeelden. Het fijne aan Wordwall is, dat je op de achtergrond, één basis verschijningsvorm kiest, maar dat je ook van digitale verschijningsvorm kunt wisselen. Zo kun je dezelfde woordenschat op meerdere manieren laten terugkomen in de les, terwijl het voor studenten als een compleet andere oefening voelt. Ook biedt Wordwall de mogelijkheid om een "analoge/offline" verschijningsvorm te kiezen, daar waar dit technisch mogelijk is (niet iedere basisvorm leent zich hiervoor). Zo kun je dus de woordenlijst bijvoorbeeld printen als woordzoeker.
In Wordwall kun je woordenschat oefenen, kennis van land & cultuur aanbieden, maar kaartjes kunnen ook een aanleiding zijn voor gesprek. Voordat ik met Wordwall werkte, gebruikte ik Quizizz en Kahoot. Waarbij ik Quizizz fijner vond in gebruik.
4) Zelf het goede voorbeeld geven (kwaliteitsbesef bijbrengen - formatief handelen)
Ik zet ook wel filpmjes van mijzelf in. In dit geval om studenten een idee te geven van wát er van ze verwacht wordt (inhoud: onderwerpen, taal: lengte van de zinnen, wat zijn steekwoorden? En alvast aanbieden van woordenschat - hier kan ik in mijn lessen dus op meerdere manieren naar kijken/over praten met de studenten)
5) Filmpjes inzetten, waarbij de student zichzelf filmt (kwaliteitsbesef bijbrengen - formatief handelen)
De student oefent hier de gespreksvaardigheid/uitspraak. Samen kijken we het dan terug, ik voorzie de studenten van feedback, vervolgens verwerkt de student de feedback in een volgend filmpje. Het mooiste is het, wanneer de studenten zichzelf/elkaar al van feedback kunnen voorzien tijdens het terugkijken.
6) Het maken van een uitlegvideo
De filmpjes hierboven, waren vrij simpel: geen special effects en nabewerking. Dat maakte voor het doel ook niet uit. Het filmpje hieronder heeft veel tijd gekost: voice-over inspreken, de juiste geluiden en beelden erbij zoeken, en de gesproken tekst steeds bijschaven. Onderstaande uitlegvideo was mijn bijdrage aan het MBO-Event. Bij deze uitlegvideo wilde ik optimaal gebruik maken van de Dual Coding theorie.
7) Padlet
Padlet heb ik veel gebruik tijdens de lockdowns. Ik vond het dan ook erg jammer, dat je per gratis account maar 3 Padlets kon maken, en dat het FC geen schoolbrede account wilde aanmaken.
Ik heb ondertussen aardig wat alter ego's die ook graag gebruik maken van Padlet.
Hieronder 2 voorbeelden.
Password: 2020